söndag 28 april 2013

Nattlinne


Ibland blir tyger bara liggandes ett tag i tyghyllan. Så var det med ett jättefint, ljusgrönt tyg med féer från Sydilla som jag köpte för ett knappt år sedan. Tanken var att det skulle bli en luvtröja med dragkedja till Lill-Fia men den är fortfarande på planeringsstadiet.. På syfestivalen i Älvsjö i februari i år fick jag syn på en lila variant av samma tyg. Jag gillade färgen skarpt men var lite tveksam eftersom det andra tyget blivit liggandes här hemma men det slutade ändå med att jag efter lite funderande köpte en meter för att sy ett nattlinne till Lill-Fia.

Så här i efterhand är jag jätteglad att jag gjorde det för tyget växte verkligen när jag började sy i det och jag blev väldigt nöjd med slutresultatet. Nattlinnet är i storlek 110 och sytt av samma mönster som det här nattlinnet till Lill-Fia som jag sydde i höstas. Den här gången testade jag Krimskrams superbra tutorial och gjorde en halsringning med knäppning för att få lite variation.

Bäst just nu: Träning ger färdighet...kantbanden blir riktigt bra numera. Som sagt gillar jag verkligen tyget och är nöjd med färgkombinationen rosa-lila. En liten detalj som inte syns på bilden ovan är att fållarna är sydda med en ljusrosa stjärnsöm på symaskinen så att sömmen ska matcha stjärnorna på tyget.

Sämst just nu: Första försöket och jag kan bara konstatera att jag behöver öva mer på den här typen av halsringning. Den ser helt ok ut men jag själv är inte helt nöjd med slutresultatet så det blir säkert fler av samma variant framöver.

Tyg: Fétyg från Sydilla. Muddväv från Stoff&Stil.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar