fredag 2 maj 2014

Klänning eller nattlinne - det är frågan



För ett tag sedan testade jag ett nytt klänningsmönster från Allt om handarbete sömnadsmagasinet. Det var en väldigt enkel modell med trekvartsärm som jag tänkte skulle kunna bli en fin hemmaklänning nu till sommaren. Efter lite funderande valde jag att sy klänningen i en randig, lite glansig trikåstuv från Ohlssons tyger som jag hittade i garderoben. Jag läste igenom beskrivningen och enligt den verkade modellen vara väldigt kort så för säkerhets skull lade jag till ca 1 dm på längden.

Jag sydde ihop klänningen och provade den sedan. Den satt jättebra upptill över axlarna, i ärmarna och över bysten men resten... Modellen var väldigt rak (vilket inte syntes på bilden i tidningen) och bra mycket längre än vad jag tidigare trott vilket resulterade i att klänningen med sina ränder mest liknade ett nattlinne... Inte bra alls, det var ju inte riktigt det som var tanken.. :-(

Först var det VÄLDIGT nära att klänningen fick bli ett nattlinne istället men sedan insåg jag att passformen kanske trots allt kunde fixas till och efter att ha sytt om och in klänningen och kortat den en del så blev slutresultatet ett annat och klänningen ganska bra till slut. Skam den som ger sig, ibland är det bra att vara envis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar