tisdag 25 december 2012

Årets julklapp?!


Varje år utses årets julklapp i media. I år sägs det att det är hörlurar eller möjligtvis robotdammsugaren. Frågar man Lill-Fia är det en docka och frågar man Bus så är förmodligen svaret lego och då allra helst polisstationen i lego som han önskat sig. Kanske är det så men frågar man undertecknad om årets julklapp till Bus så är svaret inte lego, hörlurar eller en robotdammsugare (även om han säkert skulle tycka att det förstnämnda vore toppen, det andra bra till mini-dvd:n han har och det sistnämnda roligt att ha här hemma...) utan mjukisbyxor i massor.

Bus har vuxit mycket på sistone och håller nu på att gå över till storlek 134. För mig som förälder innebär storlek 134 att det tyvärr inte längre går att handla kläderna på småbarnsavdelningen utan att man måste gå till avdelningen med kläder för lite större (äldre) barn där det oftast tråkigt nog inte finns alls lika mycket att välja på till en 5-6 årig kille som är lång för sin ålder. Kanske har jag missat någon affär eller generaliserar alltför mycket men allt som oftast verkar till exempel inte velourbyxor i roliga färger vara alltför överrepresenterade i storlek 134 på killavdelningen..Jättetråkigt tycker jag och därför fick det bli tre par velourbyxor i julklapp till Bus.



Jag letade lite här hemma, hittade en fin byxmodell i en tidning men typiskt nog inte mönsterarket till samma modell. Till slut hittade jag ett annat mönster i Ottobre Design nr 1/2012 och det slutade med att jag sydde tre olika varianter på byxor utifrån det mönstret, ett jätteroligt projekt och utmaning.


Den första modellen är sydd enligt originalmönstret. I den här modellen finns det ingen sidosöm på byxbenen, utan varje byxben är istället avdelat med en vågrät söm och nederkanten på sidofickan sitter fastsydd i samma söm.Velourtyg och mudd kommer från Stoff&Stil.
Jag tycker att den här modellen var fin, resultatet blev helt ok även om jag inte tror att modellen gör sig bäst i velourtyg utan i ett kraftigare ostretchigt tyg.

Den andra varianten på byxan blev den enklast möjliga, utan vare sig fickor, sidsömmar eller vågrät söm på benet. Även här kommer både tyg och muddväv från Stoff&Stil. Det blev en väldigt enkel byxa som jag är blev ganska nöjd med bortsett från att färgen på muddarna blev lite väl limegrön för min smak. Jag hade föredragit mer matchande muddar men jag hade tyvärr ingen olivgrön muddväv hemma och då var limegrön muddväv det i särklass bästa alternativet.


I den sista modellen lade jag istället för den vågräta sömmen in en sidosöm så att varje byxben består av två delar; en fram- och en baksida. I sidosömmen lade jag sedan in sidofickor med ett annat tyg som kontrast/dekoration i botten och kantade ficköppningarna med svart muddväv. Inspirerad av ett antal andra sybloggar har jag länge velat testa den här modellen på ficka men det har inte blivit av förrän nu och trots det egenhändigt improviserade mönstret på fickan så är jag riktigt nöjd med resultatet. Tanken är att det framöver ska bli en tröja i rådjurstyget till Bus och att den ska matcha byxan.
Byxan är sydd i ett svart velourtyg från Ohlssons tyg, rådjurstyg från Strömming Design och svart muddväv från Stoff&Stil.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar