lördag 8 december 2012

Hemstickade halsdukar

För en dryg vecka sedan frågade en nära vän om jag kunde sticka en halsduk åt hennes 5-åriga dotter. Önskemålet från dottern var att halsduken gärna skulle vara gul eller brun, i övrigt fick jag fria händer. Självklart ville jag det och besöket i den lokala garnaffären slutade med att jag kom hem med garn till tre stycken halsdukar... Hoppsan...så det kan gå... :-)

Mönstret till halsduken är ett gratismönster som jag hittade på Garnstudios hemsida. Jag har länge funderat på att sticka och testa det här mönstret utan att det har blivit av men nu fick jag äntligen en bra anledning att göra det och det kändes jätteroligt. Modellen är en rätstickad halsduk där ena änden träs igenom ett hål så att man slipper knyta den runt halsen. Det kändes som en bra idé men om det verkligen är en bra modell eller inte återstår att se.

Resultatet blev tre stycken halsdukar. En i gult till min väns ena dotter (egen förstorad variant eftersom största storleken på mönstret var 3-4 år), en röd som överraskning till min väns andra dotter (så att det blev rättvist) i storlek 2 år och en ljusrosa till Lill-Fia i storlek 3-4 år. De två förstnämnda rätstickade jag precis som det stod i mönstret. På den andra halsduken testade jag först att sticka varannat varv avigt och varannat varv med rätstickning men kom efter en tredjedel av halsduken fram till att det inte var någon bra idé. Det såg väldigt fint ut men kanterna rullade tyvärr in sig vilket kändes ganska opraktiskt så det fick bli rätstickning hela tiden istället. När jag började med Lill-Fias halsduk fick jag en ny idé och testade som en variant att sticka mosstickning och det visade sig fungera mycket bättre.





Bäst just nu:
Äntligen har vintern kommit hit och snart är julen här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar